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Teaching Visitors How to Be ‘Bison Wise’ and ‘Bear Aware’: Best Practices and Lessons in Social Science for Behaviour Change

Teaching Visitors How to Be ‘Bison Wise’ and ‘Bear Aware’: Best Practices and Lessons in Social Science for Behaviour Change

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The above was presented at the March 9-12, 2021 Virtual Research Summit.

Ce qui précède a été présenté au Sommet de Recherche Virtuel du 9 au 12 mars 2021.

ABSTRACT

(French below)

One of the most pressing and challenging issues of our modern era is educating people about the alarming effects of environmental issues such as climate change and helping them to understand the importance of taking action. The question remains as to how environmental educators can help ensure the public understands the science behind environmental issues, realize their role in addressing these issues, and feel empowered to do so (Ballantyne & Packer, 2005; 2011; Bueddefeld & Van Winkle, 2017; 2018; Hughes, 2013; Hughes, Packer, & Ballantyne, 2011). Biosphere reserves play an important role in educating people about environmental issues, encouraging an attachment to place, and facilitating meaningful pro-environmental behaviour change (UNESCO Biosphere Reserves of Canada, 2019). Specifically, the UNESCO Biosphere Reserves of Canada (2019) identifies that biospheres “are proof that a sustainable way of living is not only possible but already happening; provide local and scalable solutions to balance long-term conservation and sustainable use of natural resources; and inspire Canadians and all global citizens to replicate the practices modelled in biosphere reserves”. With these objectives in mind, Biosphere reserves need to be places for the public to learn tangible lessons in how to live harmoniously with nature and wildlife. Specifically, targeted programming, that is intended to help visitors learn how to safely interact with wildlife, is needed. This session will present the findings from a study conducted with a team of social scientists from the University of Alberta and the interpretive team from Elk Island National Park. The purpose of the research was to determine the efficacy of a dialogic-based interpretation approach to teach visitors how to become ‘Bison Wise’ and ‘Bear Aware’. Using principles from Transformative Learning Theory, Community-Based Social Marketing, and dialogic-narrative structures the research team worked with Parks Canada staff to determine key messages and related action outcomes (McKenzie-Mohr, 2000; Mezirow, 2012; Williams, Darville, & McBroom, 2018). With the onset of the COVID-19 pandemic and the cancellation of all in person interpretation during the summer of 2020, the research team and Parks Canada Interpreters pivoted to create a short interpretive video using the dialogic-based narrative approach. With limited ability to contact visitors and low response rates the research team created an innovative mixed-methods approach to evaluate the success of the interpretive video. Results indicated that this approach was very effective in helping visitors to learn key messages and successfully demonstrate the ‘thumb rule’ and identify attractants. This presentation will focus on sharing the video created for this project and the storyboarding process used to incorporate key social science approaches to support visitor learning and behaviour change.

ABSTRACT

L’un des problèmes les plus urgents et les plus difficiles de notre époque moderne est d’éduquer les gens sur les effets alarmants des problèmes environnementaux tels que le changement climatique et de les aider à comprendre l’importance d’agir. La question demeure de savoir comment les éducateurs en environnement peuvent contribuer à faire en sorte que le public comprenne la science qui sous-tend les problèmes environnementaux, qu’il prenne conscience de son rôle dans la résolution de ces problèmes et qu’il se sente habilité à le faire (Ballantyne & Packer, 2005 ; 2011 ; Bueddefeld & Van Winkle, 2017 ; 2018 ; Hughes, 2013 ; Hughes, Packer, & Ballantyne, 2011). Les réserves de biosphère jouent un rôle important pour éduquer les gens sur les questions environnementales, encourager l’attachement à un lieu et faciliter un changement de comportement pro-environnemental significatif (UNESCO Biosphere Reserves of Canada, 2019). Plus précisément, les Réserves de biosphère de l’UNESCO au Canada (2019) identifient que les biosphères ” sont la preuve qu’un mode de vie durable est non seulement possible, mais qu’il existe déjà ; elles fournissent des solutions locales et évolutives pour équilibrer la conservation à long terme et l’utilisation durable des ressources naturelles ; et elles inspirent les Canadiens et tous les citoyens du monde à reproduire les pratiques modelées dans les réserves de biosphère ”. Avec ces objectifs en tête, les réserves de biosphère doivent être des endroits où le public peut apprendre des leçons tangibles sur la façon de vivre harmonieusement avec la nature et la faune. Plus précisément, il est nécessaire de mettre en place des programmes ciblés, destinés à aider les visiteurs à apprendre comment interagir en toute sécurité avec la faune. Cette séance présentera les résultats d’une étude menée par une équipe de spécialistes en sciences sociales de l’Université de l’Alberta et l’équipe d’interprétation du parc national Elk Island. L’objectif de la recherche était de déterminer l’efficacité d’une approche d’interprétation basée sur le dialogue pour enseigner aux visiteurs comment devenir “Bison Wise” et “Bear Aware”. En utilisant les principes de la théorie de l’apprentissage transformateur, du marketing social communautaire et des structures narratives dialogiques, l’équipe de recherche a travaillé avec le personnel de Parcs Canada pour déterminer les messages clés et les résultats d’action connexes (McKenzie-Mohr, 2000 ; Mezirow, 2012 ; Williams, Darville et McBroom, 2018). Avec le début de la pandémie de COVID-19 et l’annulation de toute interprétation en personne pendant l’été 2020, l’équipe de recherche et les interprètes de Parcs Canada ont pivoté pour créer une courte vidéo d’interprétation en utilisant l’approche narrative basée sur le dialogue. Avec une capacité limitée de contacter les visiteurs et de faibles taux de réponse, l’équipe de recherche a créé une approche innovante de méthodes mixtes pour évaluer le succès de la vidéo d’interprétation. Les résultats indiquent que cette approche a été très efficace pour aider les visiteurs à apprendre les messages clés et à démontrer avec succès la ” règle du pouce ” et à identifier les attraits. Cette présentation se concentrera sur le partage de la vidéo créée pour ce projet et sur le processus de storyboarding utilisé pour incorporer les approches clés des sciences sociales afin de soutenir l’apprentissage et le changement de comportement des visiteurs.

Traduit avec www.DeepL.com/Translator (version gratuite)

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